Η Pepsi ήδη έχανε εδώ και χρόνια τον «πόλεμο της κόλα». Και όπως παρατηρεί η Wall Street Journal, o εμπορικός πόλεμος κάνει την κατάσταση ακόμα χειρότερη για το δημοφιλές αναψυκτικό.
Όλα εξαρτώνται από το πού η PepsiCo και η Coca-Cola παράγουν τα συμπυκνώματα της μυστικής τους συνταγής, τα οποία αποτελούν την ουσία των αναψυκτικών τους. Τα συμπυκνώματα παρασκευάζονται σε ειδικές εγκαταστάσεις και στη συνέχεια αποστέλλονται σε εργοστάσια εμφιάλωσης, όπου συνδυάζονται με νερό, ανθρακικό και γλυκαντικό για να παραχθεί το τελικό προϊόν.
Η PepsiCo ξεκίνησε να παράγει συμπυκνώματα στην Ιρλανδία πριν από περισσότερα από 50 χρόνια, λόγω του χαμηλού εταιρικού φορολογικού συντελεστή της χώρας. Τώρα, όμως, αυτή η κίνηση φορολογικής εξοικονόμησης γύρισε μπούμερανγκ: το συμπύκνωμα που χρησιμοποιείται σχεδόν για όλες τις πωλήσεις Pepsi και Mountain Dew στις ΗΠΑ υπόκειται σε δασμό 10%.
Η Coca-Cola επίσης παράγει συμπυκνώματα στην Ιρλανδία εδώ και δεκαετίες, τα οποία εξάγει σε αγορές ανά τον κόσμο. Όμως, το μεγαλύτερο μέρος του συμπυκνώματος για τα αναψυκτικά που διατίθενται στις ΗΠΑ το παράγει στην Ατλάντα και στο Πουέρτο Ρίκο, δηλαδή σε αμερικανικό έδαφος. Αυτό σημαίνει ότι αναψυκτικά όπως η Coke και η Sprite είναι λιγότερο εκτεθειμένα στους δασμούς.
«Η Ιρλανδία είχε για καιρό το φορολογικό πλεονέκτημα — μέχρι να επιβληθούν οι δασμοί», δήλωσε ο αναλυτής της HSBC, Κάρλος Λαμπόι. Κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τους δασμούς, και είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσουν, αλλά είναι σαφές ότι η Pepsi βρίσκεται τώρα σε μειονεκτική θέση, πρόσθεσε.
Η Coca-Cola και η PepsiCo θα μπορούσαν και οι δύο να πληγούν από τον δασμό 25% στις εισαγωγές αλουμινίου που επέβαλαν οι ΗΠΑ τον Μάρτιο. Η Coca-Cola εισάγει μέρος του αλουμινίου της από τον Καναδά και οι τιμές των αναψυκτικών ενδέχεται να αυξηθούν εξαιτίας του δασμού, δήλωσε τον Φεβρουάριο ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Τζέιμς Κουίνσι. Ο ίδιος ανέφερε ότι η εταιρεία του θα μπορούσε να μετριάσει τον αντίκτυπο χρησιμοποιώντας περισσότερες πλαστικές συσκευασίες ή προμηθευόμενη αλουμίνιο από τις ΗΠΑ.
Ο εμπορικός πόλεμος έρχεται σε ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή για την PepsiCo. Το μερίδιο αγοράς της Pepsi στις ΗΠΑ έχει καταρρεύσει τις τελευταίες δύο δεκαετίες και πέρυσι έπεσε σε νέο χαμηλό, όταν η Dr Pepper εκθρόνισε την Pepsi-Cola από τη δεύτερη θέση μεταξύ των πιο δημοφιλών αναψυκτικών στην Αμερική. Μετά από χρόνια που εστίαζε σε τρόφιμα και ενεργειακά ποτά, η PepsiCo προσπαθεί τώρα να αναζωογονήσει τις πωλήσεις αναψυκτικών στις ΗΠΑ. Οι νέοι δασμοί ενδέχεται να δυσκολέψουν ακόμη περισσότερο αυτή την προσπάθεια, παρατηρεί η WSJ.
Η PepsiCo παράγει επίσης συμπυκνώματα στο Τέξας, την Ουρουγουάη και τη Σιγκαπούρη. Η εταιρεία αρνήθηκε να σχολιάσει ποια μέτρα ενδέχεται να λάβει για να μετριάσει τις επιπτώσεις των δασμών. Επίσης, δεν απάντησε στο αν οι επιβαρύνσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αυξήσεις τιμών για προϊόντα όπως η Pepsi ή το Mountain Dew.
Pepsi, Levi’s και οδοντόκρεμες πλήττονται από τους δασμούς
Οι «πόλεμοι» των αναψυκτικών δεν είναι η μόνη αντιπαράθεση που έχει επηρεαστεί από τους δασμούς. Στον κόσμο των τζιν, η Levi Strauss προμηθεύεται προϊόντα από πολλές χώρες, των οποίων οι εξαγωγές υπόκεινται πλέον σε δασμούς 10%. Η μητρική εταιρεία της Wrangler, από την άλλη, κατασκευάζει το 40% των τζιν και άλλων παντελονιών της στο δυτικό ημισφαίριο, συμπεριλαμβανομένων επτά εργοστασίων στο Μεξικό. Τα προϊόντα που κατασκευάζει η Wrangler στο Μεξικό συμμορφώνονται με τη Συμφωνία ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά (USMCA), και προς το παρόν εξαιρούνται από τον δασμό 25% που επέβαλε ο Πρόεδρος Τραμπ στις μεξικανικές εισαγωγές νωρίτερα φέτος.
Ο κλιμακούμενος εμπορικός πόλεμος μπορεί επίσης να επηρεάσει και τους κατασκευαστές οδοντόκρεμας. Το μεγαλύτερο μέρος της οδοντόκρεμας Crest που καταναλώνεται στις ΗΠΑ παράγεται εσωτερικά, ενώ η Colgate παράγει μέρος της οδοντόκρεμας που εξάγει στις ΗΠΑ στο Μεξικό.
Για τους ανεξάρτητους εμφιαλωτές της PepsiCo—πολλοί εκ των οποίων είναι οικογενειακές επιχειρήσεις των οποίων οι πωλήσεις έχουν πληγεί από τη μείωση του μεριδίου αγοράς της Pepsi—ο εμπορικός πόλεμος αποτελεί ένα ακόμη πλήγμα.
Οι εμφιαλωτές λαμβάνουν μικρές παραγγελίες συμπυκνωμάτων σε δοχεία των 55 γαλονιών, ενώ οι μεγαλύτερες παραγγελίες παραδίδονται με βυτιοφόρα. Ορισμένοι ανεξάρτητοι εμφιαλωτές λένε πως αναμένουν ότι οι δασμοί στα συμπυκνώματα θα αυξήσουν το κόστος τους και ανησυχούν ότι ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να καταστήσει πιο δύσκολη την ανταγωνιστικότητα της PepsiCo έναντι των αντιπάλων της.
Η PepsiCo άνοιξε το πρώτο της εργοστάσιο συμπυκνωμάτων στην Ιρλανδία το 1974. Στην πόλη Κορκ της Ιρλανδίας, η PepsiCo λειτουργεί σήμερα την παγκόσμια έδρα των συμπυκνωμάτων της, δύο εργοστάσια παραγωγής συμπυκνωμάτων και ένα κέντρο έρευνας και ανάπτυξης. Πρόσφατα, ο γίγαντας των αναψυκτικών ενίσχυσε περαιτέρω την παρουσία του στην Ιρλανδία: Το 2022, επένδυσε 166 εκατομμύρια ευρώ, ή περίπου 189 εκατομμύρια δολάρια, στις παραγωγικές του εγκαταστάσεις στην Κορκ.
Η Keurig Dr Pepper άνοιξε εγκατάσταση παραγωγής συμπυκνωμάτων στην Ιρλανδία το 2022, αλλά παράγει επίσης συμπυκνώματα και στο Σεντ Λούις. Η εταιρεία αρνήθηκε να αποκαλύψει πόσες ποσότητες εισάγει στις ΗΠΑ.