Οι μετοχές της Toyota Industries Corp. εκτινάχθηκαν μετά την πρόταση του προέδρου της Toyota Motor, Akio Toyoda να εξαγοράσει την εταιρεία, καθώς οι επενδυτές προσπαθούν να κατανοήσουν τι σημαίνει αυτό για την εταιρική διακυβέρνηση του μεγαλύτερου επιχειρηματικού ομίλου της Ιαπωνίας.
Η μετοχή της Toyota Industries παρέμεινε εκτός διαπραγμάτευσης για το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας, καθώς οι προσφορές για αγορά ήταν περισσότερες από τις προσφορές για πώληση. Οι μετοχές της Toyota Motor σημείωσαν άνοδο έως και 5,2%.
Η πρόταση αποτιμά την Toyota Industries, η οποία κατασκευάζει αργαλειούς για την κατασκευή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων καθώς και εξαρτήματα για τα αυτοκίνητα της Toyota, στα 6 τρισεκατομμύρια γιεν (42 δισεκατομμύρια δολάρια), ένα premium περίπου 40% σε σχέση με την κεφαλαιοποίησή της.
Η συμφωνία, η οποία θα αποτελούσε μία από τις μεγαλύτερες εξαγορές στον κόσμο, έρχεται στο πλαίσιο της αυξανόμενης πίεσης των επενδυτών στην Ιαπωνία για ισχυρότερη εταιρική διακυβέρνηση και καλύτερες αποδόσεις.
Η προσπάθεια του Toyoda να ενισχύσει τον έλεγχό του στην Toyota Industries εγείρει ερωτήματα σχετικά με το τι θα σήμαινε για τη διακυβέρνηση της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο.
«Εάν ο Akio Toyoda έχει πράγματι κάνει μια τέτοια πρόταση, η ιδρυτική οικογένεια θα ενισχύσει τον έλεγχό της στην επιχείρηση του ομίλου μέσω της συμμετοχής της στην Toyota Industries, αλλά θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει οπισθοδρόμηση στις συνεχιζόμενες προσπάθειες για τη βελτίωση της εταιρικής διακυβέρνησης», έγραψε σε έκθεσή του ο αναλυτής αυτοκινήτων της SMBC Nikko Securities Inc, Kazunori Maki. «Έχουμε ακούσει τέτοιες ανησυχίες από αρκετούς επενδυτές».
Μια εξαγορά θα μπορούσε επίσης να καταστήσει λιγότερο πιθανή μια βελτιωμένη απόδοση ιδίων κεφαλαίων τόσο στην Toyota Industries όσο και στην Toyota Motor, δήλωσε ο Maki.
Παρόλα αυτά, οι επενδυτές επένδυσαν τις μετοχές της Toyota Industries τη Δευτέρα αναμένοντας ένα premium από την πιθανή εξαγορά.
Η συμφωνία θα έδινε στην ιδρυτική οικογένεια της Toyota «μεγαλύτερη ελευθερία στη διαχείριση», κάτι που θα μπορούσε να είναι ένα πλεονέκτημα για τους μετόχους της Toyota Motor μακροπρόθεσμα, δήλωσε ο Tatsuo Yoshida, αναλυτής στο Bloomberg Intelligence.
Ο βασικός τομέας βιομηχανικών οχημάτων της Toyota Industries «ήταν και θα συνεχίσει να είναι ένας πολλά υποσχόμενος τομέας κερδοφορίας», πρόσθεσε.
Η είδηση της πιθανής εξαγοράς είναι «άλλη μια ισχυρή απόδειξη ότι ο Όμιλος Toyota βελτιώνει την εταιρική του διακυβέρνηση», έγραψε σε έκθεσή του ο αναλυτής της Macquarie, James Hong. «Αυτό θα πρέπει να είναι θετικό για όλες τις οντότητες του ομίλου Toyota».
Οι μετοχές της Toyota Motor λαμβάνουν επιπλέον ώθηση εν αναμονή της ανακοίνωσης των κερδών της αυτοκινητοβιομηχανίας την επόμενη εβδομάδα, έγραψε σε έκθεσή του ο Eiji Kinouchi, επικεφαλής τεχνικός αναλυτής της Daiwa Securities. Η εταιρεία αναμένεται να σημειώσει ισχυρή αύξηση των κερδών της πριν από την επίδραση των δασμών, έγραψε.
«Ακόμη και αν οι διαπραγματεύσεις ΗΠΑ-Ιαπωνίας για τους δασμούς αποτύχουν, η κυβέρνηση σχεδιάζει μέτρα για την προώθηση της εγχώριας ζήτησης αυτοκινήτων», έγραψε ο Kinouchi, που σημαίνει ότι οι μελλοντικές προοπτικές κερδών της Toyota δεν είναι πολύ σκοτεινές.
Ο Toyoda κατέχει λιγότερο από το 1% της Toyota Industries, αν και η εταιρεία κατέχει μερίδιο 9,1% στην Toyota, την αυτοκινητοβιομηχανία, και πολλά εξαρτώνται από τον τρόπο με τον οποίο θα εξορθολογιστούν αυτές οι συμμετοχές εάν και εφόσον προχωρήσει η συμφωνία.
Ο ίδιος ο Toyoda είδε το ποσοστό αποδοχής του μεταξύ των μετόχων να μειώνεται ραγδαία τα τελευταία τρία χρόνια, από 96% σε 85% και 72%.
Ορισμένοι αναλυτές σημειώνουν ότι η περαιτέρω υπαγωγή της Toyota Industries στον έλεγχο της αυτοκινητοβιομηχανίας και του Toyoda θα ήταν αντίθετη με τον στόχο της κυβέρνησης να ενισχύσει τη δραστηριότητα συγχωνεύσεων και εξαγορών, μεταξύ διαφορετικών εταιρειών και από ξένες οντότητες.
Η αντίθεση αρχικά προήλθε εν μέρει από τον δισταγμό της Toyota να αγκαλιάσει τη στροφή της παγκόσμιας βιομηχανίας προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κινούνται με μπαταρίες, αλλά πιο πρόσφατα είχε τις ρίζες της στο χειρισμό από την εταιρεία μιας σειράς σκανδάλων πιστοποίησης ασφάλειας, στην Toyota Industries, στην Daihatsu Motor Co. και αργότερα στην ίδια την αυτοκινητοβιομηχανία.
Η εξαγορά θα ενισχύσει τη συμμετοχή και την επιρροή του Akio στον ευρύτερο όμιλο Toyota, ο οποίος περιλαμβάνει προμηθευτές και συμμετοχές σε άλλες επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των ανταγωνιστικών αυτοκινητοβιομηχανιών.