Κυριακή, 27 Απριλίου, 2025

Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές στα σούπερ μάρκετ την τελευταία τετραετία

Δύο είναι τα δεδομένα που το τελευταίο διάστημα χαρακτηρίζουν τα ελληνικά σούπερ μάρκετ και τα βασικά καταναλωτικά αγαθά που πωλούνται στα ράφια τους. Αφενός, παρατηρείται ότι η αξία του μέσου καλαθιού αγορών επώνυμων προϊόντων από τις 5 Ιανουαρίου του 2025 έως και τις 6 Απριλίου έχει μειωθεί από τα 212,03 ευρώ που ήταν στην αντίστοιχη περίοδο του 2024, στα 210,65 ευρώ φέτος, ποσοστό 0,65%. Ποσοστό ωστόσο το οποίο απέχει πολύ από το σχεδόν 20% που είναι το ποσοστό αύξησης στην τιμή του μέσου καλαθιού στην τετραετία 2021-2024 καθότι είναι δεδομένο ότι οι τιμές δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα επίπεδα που βρίσκονταν προ του 2021.

Η ευρύτερη αποκλιμάκωση των τιμών στα επώνυμα ταχυκίνητα αγαθά είναι κάτι που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα, λόγω της μείωσης του πληθωρισμού. Ταυτόχρονα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρά το γεγονός ότι δεν είναι επώνυμα, καθότι κατασκευάζονται για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ με δική τους επωνυμία, παρουσιάζουν διαρκή άνοδο τιμής. Πιο συγκεκριμένα η μέση τιμή καλαθιού στο διάστημα από 5 Ιανουαρίου έως και 6 Απριλίου αυξήθηκε φέτος στα 144,6 ευρώ για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από 143,89 ευρώ που ήταν το αντίστοιχο ποσό στην ίδια χρονική περίοδο του 2024.

Αύξηση κατά 28,64 ευρώ στο μέσο καλάθι επώνυμων προϊόντων και κατά 23,71 ευρώ στην ιδιωτική ετικέτα
Αφετέρου, υπάρχει και μία άλλη εικόνα, πολύ πιο ισχυρή και βαθιά που έχει επηρεάσει τις τιμές των προϊόντων, τα οποία κατέγραψαν έντονα ανοδική πορεία από το 2021 έως και το 2024. Αυτό που προκύπτει από το εβδομαδιαίο βαρόμετρο της εταιρείας ερευνών αγοράς, Circana, είναι ότι η μέση αξία του καλαθιού των επώνυμων προϊόντων ήταν 181,97 ευρώ το 2021. Στη συνέχεια κατέγραψε ανοδική πορεία με αποτέλεσμα το 2022 να φτάσει στα 197,82 ευρώ, το 2023 στα 216,6 ευρώ και το 2024 στα 210,61 ευρώ. Η αύξηση στην τετραετία ήταν της τάξεως των 28,64 ευρώ, ήτοι ποσοστό 19,03%.

Αντίστοιχα, στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το μέσο καλάθι αγορών είχε αξία 121,83 ευρώ το 2021, 134,5 ευρώ το 2022, 144,6 ευρώ το 2023 και 145,54 ευρώ το 2024. Αυξήθηκε δηλαδή μέσα σε τέσσερα χρόνια κατά 23,71 ευρώ κάτι που σημαίνει ότι το ποσοστό μεταβολής ήταν 19,46%.

Ανοδικά ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ κατά 5,4% σε σχέση με πέρυσι
Σημειώνεται ότι στο διάστημα από 5 Ιανουαρίου έως και 6 Απριλίου του 2025 ο τζίρος στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 5,4%, ενώ χωρίζοντάς τα σε επώνυμα προϊόντα και σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα πρώτα κατέγραψαν άνοδο του τζίρου τους κατά 5,5% και τα δεύτερα κατά 5,2%. Ωστόσο, λόγω της συρρίκνωσης του ρυθμού των ανατιμήσεων σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια δεδομένης της πτώσης του πληθωρισμού, η άνοδος του τζίρου οφείλεται πλέον στην αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης, με τα πωλούμενα τεμάχια ταχυκίνητων αγαθών στην ίδια περίοδο να αυξάνονται κατά 3,9%, εκ των οποίων αύξηση σε τεμάχια κατά 4,3% κατέγραψαν τα επώνυμα προϊόντα και 3% τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σημειώνεται ότι για το σύνολο των προϊόντων στην περίοδο που προαναφέραμε η αύξηση της μέσης τιμής μονάδας είναι στα επίπεδα του 1,5%.

Θυμίζουμε ότι με βάση τα τελευταία στοιχεία του ΙΕΛΚΑ ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ τον Μάρτιο ήταν στα επίπεδα του 1,59% τον Μάρτιο του 2025 σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2024, ενώ για το δωδεκάμηνο Απριλίου 2024 -Μαρτίου 2025 η μείωση των τιμών ήταν στα επίπεδα του 0,27%, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2025 καταγράφηκε άνοδος 0,76%.

Συνεχίζεται η ανοδική πορεία του καφέ
Tον πληθωρισμό στα σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να επηρεάζουν προϊόντα όπως ο καφές Arabica, η τιμή διαπραγμάτευσης του οποίου στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης την Παρασκευή ήταν αυξημένη κατά 73% σε σχέση με πριν από έναν χρόνο και κατά 80% σε σχέση με πριν από τρία χρόνια, ενώ αντίστοιχα η τιμή της δεύτερης μεγάλης ποικιλίας, Robusta, που αποτελεί το υπόλοιπο 30% της παγκόσμιας παραγωγής είναι αυξημένη κατά 30% σε σχέση με πριν από έναν χρόνο και κατά 163% σε σχέση με πριν από τρία χρόνια. Επίσης και η έντονα ανοδική πορεία του κακάο έχει επηρεάσει την κατηγορία των γλυκών αλλά και των ειδών πρωινού που περιλαμβάνει πολλά είδη με σοκολάτα.

By