Τετάρτη, 16 Απριλίου, 2025

Νέα πτώση στις τιμές των καυσίμων βλέπει η αγορά

Ένα μικρό «δώρο» στην τσέπη των οδηγών έκανε φέτος το Πάσχα η αγορά των καυσίμων, με τη βενζίνη να γράφει χαμηλότερες στροφές στην αντλία. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης (13/4), η μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων διαμορφώθηκε στα 1,744 ευρώ ανά λίτρο – περίπου 21 λεπτά φθηνότερη από την αντίστοιχη τιμή του περσινού Απριλίου (1,951 ευρώ/λίτρο). «Πρόκειται για πτώση της τάξης του 11%, η οποία έγινε αισθητή στον καταναλωτή», τονίζουν κύκλοι της αγοράς στο energygame.gr, εκτιμώντας πως η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Η μείωση αυτή συμπαρασύρει και το πετρέλαιο θέρμανσης.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, που μίλησαν στο energygame.gr, η αποκλιμάκωση των τιμών συνδέεται κυρίως με τη μείωση της διεθνούς ζήτησης. Οι ευρωπαϊκές και κινεζικές αγορές εμφανίζουν σημάδια κόπωσης, με τη σκιά της ύφεσης να βαραίνει τη βιομηχανική παραγωγή και να επιβραδύνει τις εμπορικές ροές. Το γεγονός αυτό έχει άμεσο αποτύπωμα στις διεθνείς τιμές πετρελαίου, μεταφραζόμενο τελικά σε χαμηλότερες τιμές στην αντλία. Το σκηνικό συμπληρώνει η απόφαση του ΟΠΕΚ+ να αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου από την 1η Απριλίου, αιφνιδιάζοντας τις αγορές με νέα προαναγγελθείσα αύξηση 411.000 βαρελιών ημερησίως για τον Μάιο.

Καύσιμα: Η παραβατικότητα στην εγχώρια αγορά μας χτυπά (ξανά) την πόρτα

Όμως, όσο κι αν η διεθνής συγκυρία διαμορφώνει -έστω και βραχυπρόθεσμα- ευνοϊκότερες συνθήκες για την τσέπη του καταναλωτή, η εγχώρια αγορά καυσίμων παραμένει «λαβωμένη» από χρόνιες παθογένειες. Γιατί μπορεί οι τιμές να πέφτουν όμως πίσω από τις αντλίες εξακολουθούν να κρύβονται πρακτικές που υπονομεύουν τον υγιή ανταγωνισμό και αφήνουν χώρο στην παραβατικότητα να γιγαντωθεί.

Η παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων όχι μόνο δεν περιορίζεται, αλλά σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες εκτιμήσεις του ΣΕΕΠΕ, συνεχίζει να βαθαίνει. Από το 2011 έως το 2016, το ποσοστό των παραβατικών πρατηρίων στην Αττική αυξήθηκε αισθητά: από 4% το 2011 σε 15% το 2016, ενώ την ίδια χρονιά, στη Θεσσαλονίκη, το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώθηκε στο 11%. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από τις μετρήσεις του ΕΜΠ, σε ετήσια βάση, με δείγμα 200 πρατηρίων για την Αττική και 70 για τη Θεσσαλονίκη το 2016.

Η τάση αυτή, δεν ανεκόπη, αφού σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου το 2025, η παραβατικότητα στην Αττική αγγίζει στο 29% και στη Θεσσαλονίκη στο 17%. Αν και οι ελλειμματικές παραδόσεις, δηλαδή η ποσότητα καυσίμου που «κλέβεται» από τον καταναλωτή μέσω πειραγμένων αντλιών, παρουσιάζουν μείωση – από 24% το 2023 σε 18% το 2025 – η συνολική εικόνα εξακολουθεί να προβληματίζει. Ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, μιλώντας στο Οικονομικό Forum των Δελφών συμπύκνωσε αυτή την εικόνα τονίζοντας πως οι ποσότητες που κλέβουν τα παραβατικά πρατήρια καυσίμων μειώνονται, αλλά τα πρατήρια που κλέβουν αυξάνονται. Εν πολλοίς, «κλέβουν λιγότερο, αλλά περισσότεροι».

By