Δευτέρα, 21 Απριλίου, 2025

Η επόμενη πράξη της Uber: η κατάκτηση της Amazon

Εκτός από το ride-sharing και τα takeaways, οι ταχυμεταφορές της εταιρείας μεταφέρουν πλέον αγαθά για πολλούς εμπόρους λιανικής.

Στα χρόνια από την ίδρυσή της το 2009, η Uber υποκίνησε μια επανάσταση στις μεταφορές, διέδωσε το ανατρεπτικό επιχειρηματικό της μοντέλο σε μια σειρά τομέων και έγινε μια από τις πιο πολύτιμες ιδιωτικές εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο. Αλλά το μόνο πράγμα που δεν μπορούσε να κάνει ήταν να αποφέρει σταθερό κέρδος.

Στη συνέχεια, πριν από επτά μήνες, η εταιρεία – τώρα εισηγμένη στο χρηματιστήριο – ανέφερε ετήσια λειτουργικά κέρδη για πρώτη φορά 1,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό ήταν κάτι για το οποίο οι επενδυτές ζητούσαν από καιρό.

Ο διευθύνων σύμβουλος Dara Khosrowshahi το χαρακτήρισε «σημείο καμπής» στην ιστορία της Uber: μια εταιρεία που κάποτε κατακλύζονταν από διαφωνίες με ρυθμιστικές αρχές και ισχυρισμούς για τοξική κουλτούρα, ακόμη και κλοπή εμπορικών μυστικών. Ήταν η απόδειξη, ανακοίνωσε ο Khosrowshahi, ότι η Uber μπορούσε να «δημιουργήσει ισχυρή κερδοφόρα ανάπτυξη σε κλίμακα».

Το μεγάλο ερώτημα για την Uber, 15 χρόνια μετά, είναι πώς να το διατηρήσει. Ο Khosrowshahi, ο οποίος ανέλαβε το 2017, έφερε την εταιρεία σε λειτουργική κερδοφορία με την ενεργοποίηση της βασικής της δραστηριότητας, μειώνοντας το κόστος και εκφορτώνοντας πειράματα, συμπεριλαμβανομένης της μονάδας οχημάτων χωρίς οδηγό. Αλλά για να συνεχίσει να αναπτύσσεται η Uber, θα πρέπει να συνεχίσει να προσθέτει πελάτες για τον διευρυνόμενο κατάλογο των υπηρεσιών της.

Πτήσεις, τρένα, σκούτερ, τρίτροχα, ακόμη και γιοτ είναι μεταξύ των τρόπων μεταφοράς που μπορούν να κάνουν κράτηση οι χρήστες. Μέσω της δεύτερης εφαρμογής της για πελάτες, Uber Eats, που κυκλοφόρησε το 2015, οι αγοραστές μπορούν να παραγγείλουν τα πάντα, από γεύματα μέχρι παντοπωλεία και ποτό αργά το βράδυ. Και ο βραχίονας της Uber που εστιάζεται στις επιχειρήσεις, η Uber Direct, είναι μικρός αλλά αυξάνεται. Οι ταχυμεταφορείς της μεταφέρουν πλέον εμπορεύματα για λογαριασμό μεγάλων εμπορικών σημάτων, συμπεριλαμβανομένων των Sephora, Walmart, Apple και McDonald’s στις ΗΠΑ, και σούπερ μάρκετ συμπεριλαμβανομένης της Tesco στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ορισμένοι υποστηρικτές ελπίζουν ότι αυτός ο αυξανόμενος κατάλογος υπηρεσιών μπορεί να παράγει κάτι παρόμοιο με μια «εφαρμογή για τα πάντα» όπως το WeChat της Κίνας, το οποίο επιτρέπει στους χρήστες να κάνουν τα πάντα, από πληρωμές μέχρι μηνύματα και παιχνίδια και πολλά άλλα. Οι επενδυτές «έψαχναν αυτόν τον τύπο σούπερ εφαρμογών στη Δύση εδώ και πολύ καιρό, που ως επί το πλείστον έχει παρουσιαστεί ως κινεζικό επίτευγμα», λέει ο πρώτος επενδυτής της Uber Bill Gurley.

Ο Khosrowshahi, ο οποίος το 2019 διακήρυξε ότι ήθελε η Uber να είναι το «λειτουργικό σύστημα για την καθημερινότητά σου», λέει στους FT ότι εξακολουθεί να είναι σε μεγάλο βαθμό ο στόχος της εταιρείας. Η Uber, λέει, θα πρέπει να είναι η «προεπιλεγμένη επιλογή για την κίνηση ανθρώπων και πραγμάτων». Ωστόσο, αντί για μια «σούπερ εφαρμογή», ​​η εταιρεία «χτίζει τρεις», λέει – το Uber, το Uber Eats και η πλατφόρμα του Uber Driver για κούριερ και οδηγούς.

Όμως ο ανταγωνισμός παραμένει εξαιρετικά έντονος. Αντίπαλοι, συμπεριλαμβανομένων των Lyft, Bolt και DoorDash, προωθούν τα συστήματα ιδιότητας μέλους στη μάχη για τους πελάτες. Και η έμφαση στην παράδοση θέτει επίσης την Uber σε όλο και πιο άμεσο ανταγωνισμό με τον γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου Amazon, ο οποίος κυριαρχεί στο λιανικό εμπόριο και την εφοδιαστική.

Οι εταιρείες «είναι ξεκάθαρα όλες σε τροχιά σύγκρουσης», λέει ο Youssef Squali, επικεφαλής αναλυτής Διαδικτύου στην Truist Securities.

Ο Khosrowshahi είναι αισιόδοξος για τη σύγκριση. «Η τεχνολογία της Uber μπορεί να επιτρέψει σε λιανοπωλητές όλων των μεγεθών να ανταγωνιστούν την Amazon», λέει. «Ενώ είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στο ηλεκτρονικό εμπόριο, πιστεύουμε ότι η Uber μπορεί να είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στο τοπικό εμπόριο». Η Amazon αρνήθηκε να σχολιάσει.

Κάποιοι όμως έχουν τις αμφιβολίες τους για το εύρος και την κλίμακα των φιλοδοξιών της εταιρείας. «Η Uber προσπαθεί να κάνει πολλά. Θα είναι αυτό διαλυτικό για την επωνυμία ή την ικανότητά τους να εκτελούν;» λέει ένας σύμβουλος μιας ανταγωνιστικής εταιρείας gig-economy.

Το πρώτο έτος ετήσιας λειτουργικής κερδοφορίας της Uber ακολούθησε μια αδίστακτη ώθηση για μείωση του κόστους, η οποία περιελάμβανε απομάκρυνση του ενός τετάρτου του προσωπικού της κατά τη διάρκεια της πανδημίας και εκφόρτωση μη βασικών επιχειρήσεων.

Εν τω μεταξύ, ο αριθμός των ατόμων που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες της Uber αυξάνεται: από 45 εκατομμύρια στο τέλος του 2016, ο αριθμός των ενεργών μηνιαίων χρηστών παγκοσμίως είχε υπερτριπλασιαστεί σε πάνω από 150 εκατομμύρια μέχρι τα μέσα του 2024.

«Έφυγαν από πολλές αγορές όπου δεν είδαν ξεκάθαρη οπτική γωνία για να γίνουν ο νούμερο ένα παίκτης», λέει ο αναλυτής της ClearBridge Investments, Naveen Jayasundaram. Οι ανταγωνιστές, όπως οι Deliveroo, Just Eat Takeaway και Delivery Hero, εν τω μεταξύ, δεν έχουν ακόμη αναφέρει ένα πλήρες έτος λειτουργικής κερδοφορίας ως εισηγμένες εταιρείες.

Τώρα, η Uber φαίνεται να είναι και πάλι σε πιο επεκτατική διάθεση. Η εταιρεία έχει κυκλοφορήσει νέα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των μειωμένων συνδρομών Uber για φοιτητές και τη δημιουργία αποκλειστικών λογαριασμών για εφήβους, όπου τα ταξίδια τους μπορούν να παρακολουθούνται ζωντανά από έναν ενήλικα. Η εταιρεία προωθεί επίσης φθηνότερα προϊόντα μεταφοράς, όπως η κοινή υπηρεσία μεταφοράς Uber, με δυνατότητα κράτησης εκ των προτέρων. Τον Φεβρουάριο, η Uber είπε ότι στόχευε να επεκταθεί ακόμη περισσότερο σε «τεράστιες νέες χώρες», συμπεριλαμβανομένης της Αργεντινής και της Ιαπωνίας.

Οι συνεργασίες έχουν πολλαπλασιαστεί. Η Uber υπέγραψε πρόσφατα συμφωνίες με την αμερικανική εταιρεία διανομής ειδών παντοπωλείου Instacart , την εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων BYD και εταιρείες αυτόνομων οχημάτων (AV). Αν και δεν θέλει πλέον να αναπτύσσει η ίδια οχήματα χωρίς οδηγό, η εταιρεία έχει φιλοδοξίες να γίνει η βασική πλατφόρμα για τους αναβάτες που θέλουν να ταξιδέψουν σε αυτά, αποκαλύπτοντας φέτος συμφωνίες με την προβληματική εταιρεία οχημάτων χωρίς οδηγό Cruise και τον όμιλο λογισμικού αυτόματης οδήγησης Wayve. Τον Σεπτέμβριο, ανέφερε ότι το αυτόνομο ride-hailing θα ξεκινήσει στις αρχές του 2025 στις αμερικανικές πόλεις Ώστιν και Ατλάντα με έναν άλλο συνεργάτη, τον Waymo. 

Δεδομένου ότι τα AV δεν έχουν οδηγούς που χρειάζονται πληρωμή, η Uber ελπίζει ένθερμα ότι θα αποδειχθούν κερδοφόρα — αλλά είναι ένα μακροπρόθεσμο στοίχημα. Τα οχήματα θα μπορούσαν να είναι «μεγάλο περιθώριο κέρδους σε κλίμακα» για την Uber, αλλά αυτό μπορεί να είναι «15 χρόνια μακριά», λέει ο αναλυτής της TD Cowen, John Blackledge. Και η τεχνολογία είναι πιθανό να βοηθήσει και τους αντιπάλους.

Η εταιρεία είναι επίσης πρόθυμη να επεκτείνει τις δραστηριότητες παράδοσης. Μια ταχέως αναπτυσσόμενη αν και λιγότερο γνωστή υπηρεσία είναι η λειτουργία της Uber Direct: παράδοση αγαθών όταν οι αγοραστές παραγγέλνουν απευθείας από τους λιανοπωλητές και όχι μέσω της εφαρμογής Uber.

Οι έμποροι, εν τω μεταξύ, χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο τις ευκαιρίες για διαφήμιση στην εφαρμογή, η οποία τους επιτρέπει να προωθούν τα εστιατόρια και τις προσφορές τους. Φέτος, η διαφημιστική δραστηριότητα της Uber έφτασε σε ετήσιο ποσοστό εσόδων (εκτίμηση των ετήσιων πωλήσεων με βάση τα τρέχοντα επίπεδα) άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, το οποίο «μιλά για την εκτέλεση της εταιρείας», λέει ο Gurley. «Δεν είναι εύκολο να ξεκινήσεις μια επιχείρηση διαφημίσεων από το μπλε.»

Ένα σημαντικό στοιχείο της στρατηγικής είναι το σύστημα μελών της Uber, το Uber One, το οποίο καλύπτει τόσο την παράδοση όσο και την κινητικότητα. Τα 19 εκατομμύρια μέλη του – που πληρώνουν περίπου 10 $ για να λάβουν προνόμια, όπως δωρεάν παράδοση και εκπτώσεις σε ταξίδια και παραδόσεις – ξοδεύουν 3,4 φορές περισσότερα από τα μη μέλη κάθε μήνα. 

Η Uber έχει μιλήσει συχνά για τη δύναμη της πλατφόρμας της. Αυτό το αποκαλούμενο «πλεονέκτημα πλατφόρμας» ήταν «ένας από τους βασικούς παράγοντες διαφοροποίησης μεταξύ της Uber και των εταιρειών ενός προϊόντος», δήλωσαν αναλυτές της Deutsche Bank τον Φεβρουάριο. Η μεγαλύτερη χρήση από τους καταναλωτές, λέει η θεωρία, θα πρέπει να σημαίνει υψηλότερες δυνατότητες κερδών για τους οδηγούς και τους ταχυμεταφορείς, οδηγώντας σε περισσότερη προσφορά και χαμηλότερες τιμές, τροφοδοτώντας περισσότερη ζήτηση, όλα βοηθούμενα από ένα διευρυνόμενο φάσμα υπηρεσιών. 

Η πλατφόρμα σημαίνει ότι «μπορούμε να αποκτήσουμε χρήστες με χαμηλότερο κόστος και να δημιουργήσουμε μεγαλύτερη αξία διάρκειας ζωής από τους ανταγωνιστές μας» και «να φέρουμε νέα προϊόντα στην αγορά πιο γρήγορα», λέει ο Khosrowshahi.

Παρά τον σκεπτικισμό, ο οικονομικός διευθυντής της Uber Prashanth Mahendra-Rajah δήλωσε τον Φεβρουάριο ότι υπήρχε αυστηρή «πειθαρχία» που διέπει ποιες ιδέες για νέα προϊόντα της Uber πήραν το πράσινο φως.

Υπάρχει ακόμη αναμφισβήτητα περιθώριο ανάπτυξης. Παρόλο που το όνομα της Uber είναι πλέον αρκετά διαδεδομένο ώστε να έχει γίνει ρήμα σε πολλές χώρες, κατά μέσο όρο λιγότερο από το 10 τοις εκατό των ατόμων άνω των 18 ετών στις ΗΠΑ χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες της κάθε μήνα. Παρόλο που η εταιρεία λέει ότι υποστηρίζει πλέον περισσότερα από 1 εκατομμύριο ταξίδια ανά ώρα παγκοσμίως σε όλη την παράδοση και την κινητικότητα, η χρήση σε άλλες μεγάλες αγορές είναι εξίσου χαμηλή. Εξακολουθεί να είναι «πολύ υποδιείσδυση τόσο στην κοινή χρήση διαδρομής όσο και στην παράδοση», λέει ο Jayasundaram.

Η συνολική αξία των κρατήσεων στην πλατφόρμα της Uber αυξήθηκε 19 τοις εκατό σε ετήσια βάση το τελευταίο τρίμηνο, μια ελαφρά επιβράδυνση από τα τρία προηγούμενα τρίμηνα και σημαντικά χαμηλότερη από την ανάπτυξη που τροφοδοτήθηκε από πανδημία που παρατηρήθηκε το 2021 και το 2022, η οποία σε ένα στάδιο έφτασε ως υψηλό έως 114 τοις εκατό. Τον Φεβρουάριο, η Uber δήλωσε ότι αναμένει αύξηση της αξίας των κρατήσεων που γίνονται στην πλατφόρμα της να είναι στη «μεσαία έως υψηλή εφηβεία» τα επόμενα τρία χρόνια.

Ένα ενοχλητικό ερώτημα είναι το κόστος όλων αυτών για τους εργαζόμενους. Για χρόνια, οι αγωνιστές πιέζουν για υψηλότερες αμοιβές και καλύτερες συνθήκες, και ο τρόπος με τον οποίο οι οδηγοί και οι ταχυμεταφορείς αντιμετωπίζονται και ταξινομούνται σε ορισμένες αγορές αμφισβητείται από τις ρυθμιστικές αρχές και τα δικαστήρια.

Αφού το Ανώτατο Δικαστήριο του Ηνωμένου Βασιλείου αποφάσισε το 2021 ότι οι οδηγοί της Uber είχαν δικαιώματα όπως ο κατώτατος μισθός, η εταιρεία συμφώνησε να τους επαναταξινομήσει σε μία από τις σημαντικότερες παραχωρήσεις της μέχρι στιγμής, αλλά οι οδηγοί εξακολουθούν να μην ταξινομούνται ως εργαζόμενοι. Στις ΗΠΑ, το Ανώτατο Δικαστήριο της Καλιφόρνια επικύρωσε τον Ιούλιο μια απόφαση ορόσημο που επιτρέπει στον κλάδο να αντιμετωπίζει τους εργαζόμενους ως ανεξάρτητους εργολάβους. Παρόμοιες συζητήσεις πραγματοποιήθηκαν σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ολλανδία, η Ελβετία και η Νέα Ζηλανδία. 

Οι προσπάθειες της Uber να κερδίσει πίσω τους οδηγούς μετά την πανδημία βοήθησαν στην ενίσχυση της ζήτησης των χρηστών, επειδή η μεγαλύτερη προσφορά μείωσε τους χρόνους αναμονής και τις τιμές. Αλλά τώρα, σε ορισμένα μέρη, «ο υπερκορεσμός πλήττει κάθε οδηγό», λέει ο σύμβουλος και οδηγός Sergio Avedian. 

«Η Uber λέει ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση με χαμηλότερες χρεώσεις και θα βγάλετε περισσότερα χρήματα», λέει ο Avedian. Αλλά «στο Λος Άντζελες αυτή τη στιγμή, δεν μπορώ να βγάλω περισσότερα από 20-21 δολάρια την ώρα πριν από τα έξοδα». Η Uber λέει ότι οι εισερχόμενοι στην Καλιφόρνια είναι εγγυημένοι ότι θα λαμβάνουν τουλάχιστον το 120 τοις εκατό του κατώτατου μισθού ενώ βρίσκονται σε ταξίδια, χάρη στη νομοθεσία που επικυρώθηκε από το Ανώτατο Δικαστήριο της πολιτείας.

Παρά τις νομικές αλλαγές του Ηνωμένου Βασιλείου, ο Gavin, ένας οδηγός Uber με μακροχρόνια Covid που δεν μπορεί να εργαστεί με πλήρες ωράριο, λέει ότι ο πολλαπλασιασμός των εφαρμογών που ανταποκρίνονται στις μετακινήσεις έχει πλήξει σκληρά τους οδηγούς. «Πρέπει να δουλέψεις διπλάσια για την ποσότητα που έπαιρνες στο παρελθόν. . . Είμαι πολύ τυχερός αν καλύπτω τα έξοδα για το όχημά μου και μου περισσεύει αρκετά για να φάω στο τέλος της εβδομάδας». Η Uber είπε ότι οι οδηγοί στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι εγγυημένα ότι θα κερδίζουν τουλάχιστον το εθνικό μεροκάματο όταν βρίσκονται σε ταξίδια, αλλά «η συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών μπορεί και κερδίζει πολύ περισσότερα».

Πέρυσι, ο Khosrowshahi είπε ότι ήθελε να επεκτείνει την Uber Direct από τη συνεργασία με 3.500 επωνυμίες σε συνεργασίες με « κάθε τοπικό κατάστημα λιανικής ». Εκτός από την πρόκληση των άμεσων αντιπάλων – το DoorDash διαχειρίζεται μια αντίστοιχη υπηρεσία, το Drive – αυτό θέτει την Uber σε στενότερο ανταγωνισμό με την Amazon, τον μεγαλύτερο φορέα στον δυτικό χώρο ηλεκτρονικού εμπορίου.

Αν και το Uber Direct είναι πιθανότατα ένα μικρό κλάσμα του μεγέθους της Amazon (η εταιρεία δεν αποκαλύπτει τις Direct πωλήσεις της, αλλά οι καθαρές πωλήσεις της Amazon υπερβαίνουν τα συνολικά έσοδα στην Uber), ο Khosrowshahi επιμένει ότι η εταιρεία έχει μια πορεία προς τα εμπρός: η τεχνολογία της Uber μπορεί να επιτρέψει σε λιανοπωλητές όπως » επιχειρήσεις γειτονιάς», που δεν έχουν το τεράστιο δίκτυο logistics ή τις υπηρεσίες παράδοσης της Amazon, ανταγωνίζονται τον γίγαντα, λέει.

Η Uber μπορεί να μην έχει το παγκόσμιο χαρτοφυλάκιο αποθηκών και κέντρων εκπλήρωσης της Amazon και οι ταχυμεταφορείς της είναι πιθανό να πηγαίνουν από κατάστημα σε σπίτι σε σχετικά αστικές περιοχές και όχι σε δυσπρόσιτες τοποθεσίες, αλλά αυτό της επιτρέπει να παραμένει ανοιχτό. Οι αναλυτές λένε ότι είναι σε καλή θέση για να εξυπηρετήσει τη ζήτηση των καταναλωτών να λαμβάνει τα πάντα, από παντοπωλεία και είδη πρώτης ανάγκης για το σπίτι μέχρι ρούχα και ηλεκτρονικά, λίγες ώρες μετά την παραγγελία τους. 

Η Amazon, η οποία πιέζει να αυξήσει τον αριθμό των παραδόσεων της ίδιας και της επόμενης ημέρας, ανακοίνωσε πρόσφατα μια σειρά από νέες υπηρεσίες logistics, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας σε τρίτους λιανοπωλητές να χρησιμοποιούν το δίκτυό της για να παραδίδουν αγαθά ακόμα κι αν δεν πωλούν στο Amazon .

Ωστόσο, οι ειδικοί του κλάδου έχουν επισημάνει εδώ και καιρό ότι ο τομέας των παραδόσεων έχει μικρότερα περιθώρια από τον κλάδο. Η πλατφόρμα παράδοσης που ανήκει στην UPS Roadie λέει ότι είναι «ένας αγώνας προς τα κάτω». ορισμένες παραδόσεις, προσθέτει, είναι ζημιογόνες.

Όλα αυτά αθροίζονται στο ότι η Uber μοιάζει με μια σούπερ εφαρμογή κινεζικού τύπου, κάτι που γίνεται η κύρια πύλη των καταναλωτών για κάθε πτυχή της ζωής τους; Εφαρμογές όπως το WeChat εκμεταλλεύτηκαν τον πολλαπλασιασμό των smartphone και το γεγονός ότι ορισμένοι φτωχότεροι Ασιάτες καταναλωτές δεν είχαν πρόσβαση σε τακτικές τραπεζικές υπηρεσίες. Στα δυτικά, εν τω μεταξύ, υπάρχει πλήθος καθιερωμένων εφαρμογών για τα πάντα, από συνομιλία έως πλοήγηση και χρηματοδότηση. 

Μέχρι στιγμής, το μοντέλο της Uber είναι διαφορετικό — συνεχίζει να λειτουργεί ως τρεις ξεχωριστές εφαρμογές (ride-hailing, delivery και αυτή που χρησιμοποιείται από τους οδηγούς), καθεμία από τις οποίες επεκτείνεται. «Η δυτική στρατηγική είναι περισσότερο μια οικογένεια εφαρμογών», είπε ο Khosrowshahi το 2021, αναφέροντας το παράδειγμα των ξεχωριστών εφαρμογών Gmail και Χάρτες της Google.

Παρά την επιτυχία του WeChat στην Κίνα, άλλες ασιατικές σούπερ εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένου του Grab με έδρα τη Σιγκαπούρη (στο οποίο η Uber είναι επενδυτής) και του GoTo της Ινδονησίας, αντιμετώπισαν προκλήσεις. Μετά από μια εκτεταμένη περίοδο ανάπτυξης που πυροδότησε η πανδημία, πέρυσι η Grab και η GoTo αναγκάστηκαν να περικόψουν θέσεις εργασίας και μη βασικές επιχειρήσεις καθώς οι επενδυτές άρχισαν να απαιτούν μια διαδρομή προς την κερδοφορία. Ένας παγκόσμιος επενδυτής είπε στους FT πέρυσι ότι το μοντέλο σούπερ εφαρμογής δεν είχε «ωριμάσει αρκετά ακόμη για να προσφέρει ένα βιώσιμο μέλλον. Είναι ακόμα μια επιλογή μεταξύ ανάπτυξης ή κερδοφορίας». 

Μια Uber που ήταν σε θέση να παραδίδει προϊόντα από χιλιάδες επώνυμες επωνυμίες θα μπορούσε εύλογα να απομακρύνει ορισμένους αγοραστές από την Amazon. Ωστόσο, οι αναλυτές αμφισβητούν εάν οι καταναλωτές θα είναι διατεθειμένοι να πληρώνουν τακτικά για να λαμβάνουν αγαθά μέσα σε λίγες ώρες — ιδιαίτερα σε ένα πιο ψυχρό οικονομικό κλίμα, και ειδικά όταν η Amazon Prime, η οποία διαθέτει περισσότερα από 200 εκατομμύρια μέλη παγκοσμίως, προσφέρει γρήγορη παράδοση δωρεάν (σε ορισμένες περιπτώσεις αυθημερόν). 

Ο Nikhil Devnani, αναλυτής στο Bernstein, αναρωτιέται πόσο μεγάλο είναι στην πραγματικότητα αυτό το κοινό. «Καθώς απομακρύνεστε από τα ευπαθή προϊόντα, είναι απλώς ένα ερώτημα πόσοι άνθρωποι το χρειάζονται πραγματικά ή το θέλουν γρήγορα;» 

Όπως και η Amazon, η Uber ελπίζει ότι η κλίμακα και η τεχνολογία της – η χαρτογράφηση των καλύτερων διαδρομών για ταχυμεταφορείς, για παράδειγμα – θα της επιτρέψουν να διατηρήσει χαμηλά το κόστος, ακόμη και όταν περισσότερες υπηρεσίες ενσωματώνονται στην πλατφόρμα. «Οτιδήποτε σχετίζεται με την παράδοση, αυτό είναι τελικά αυτό που θέλουν», λέει ο Owuraka Koney, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στην Jennison Associates.

Όμως, ενώ η Uber είναι ήδη μια «σούπερ εφαρμογή» σε σχέση με άλλες εφαρμογές στις ΗΠΑ, υποστηρίζει ο αναλυτής Youssef Squali, εάν πραγματικά θέλει να γίνει περισσότερο σαν το WeChat, θα είναι ένας «μακρός, μακρύς δρόμος πριν φτάσουν εκεί».

By