Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

CNBC: Οι έξι μύθοι της ελληνικής κρίσης

Τι αναφέρει σε άρθρο του ο καθηγητής Οικονομικών στο Stern School of Business του New York University, Νίκος Οικονομίδης

ellada-eyrv

Ο καθηγητής Οικονομικών στο Stern School of Business του New York University, Νίκος Οικονομίδης, σε άρθρο του στο CNBC αναφέρεται στους έξι μύθους της ελληνικής κρίσης.

«Το πλαίσιο της συμφωνίας της Ελλάδας με τους πιστωτής της είναι πολύ σκληρό για την Ελλάδα επειδή υπεγράφη τη χειρότερη δυνατή στιγμή για την Ελλάδα – μετά από πέντε μήνες αλλοπρόσαλλων διαπραγματεύσεων, μετά την καταστροφή του δημοψηφίσματος, με κλειστές τις τράπεζες, κεφαλαιακούς ελέγχους και πολύ χαμηλά όρια αναλήψεων«, αναφέρει ο κ. Οικονομίδης και προσθέτει:

«Ωστόσο, καθώς η διαπραγμάτευση θα συνεχιστεί τον Αύγουστο, υπάρχει η ευκαιρία για βελτιώσεις από μια πιο ισχυρή ελληνική κυβέρνηση η οποία θα περιλαμβάνει όλα τα φιλοευρωπαϊκά κόμματα (περιλαμβανόμενου του φιλοευρωπαϊκού τμήματος του ΣΥΡΙΖΑ).

Ακολουθούν έξι μύθοι για την κατάσταση στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή και την πραγματικότητα:

Μύθος 1: Ένα “Grexit” είναι καλύτερο από τη συμφωνία με τους πιστωτές

Εάν συνέβαινε το «Grexit» (η έξοδος της Ελλάδας από την Ευρωζώνη), η Ελλάδα θα αντιμετώπιζε ένα μακροχρόνιο κλείσιμο των τραπεζών με κεφαλαιακούς ελέγχους και περιορισμούς στις αναλήψεις και οι καταθέτες θα χάσουν τουλάχιστον το 50% των καταθέσεων τους για δύο λόγους: πρώτον, σε ένα Grexit, οι ελληνικές τράπεζες θα χρεοκοπήσουν και ένα de facto κούρεμα (ζημιά) θα επιβληθεί στις καταθέσεις. Δεύτερον, οι καταθέτες θα αντιμετώπιζαν περαιτέρω ζημιές στη μετατροπή στο νέο νόμισμα και αναπόφευκτα με την ακόλουθη υποτίμηση. Η ανεργία θα εκτοξεύονταν. Οι εισαγωγείς θα αντιμετώπιζαν τεράστια εμπόδια και θα υπήρχαν σημαντικές ελλείψεις. Η νέα δραχμή θα ήταν ένα βαριά υποτιμημένο και αδύναμο νόμισμα, οδηγώντας σε πληθωρισμό και εκτεταμένη φτώχεια καθώς οι Έλληνες θα μπορούσαν να κάνουν μόνο το μισό ή το ένα τρίτο από τις σημερινές τους αγορές. Οι Έλληνες πολιτικοί θα τύπωναν μεγάλες ποσότητες της νέας δραχμής, αυξάνοντας περαιτέρω τον πληθωρισμό και ακυρώνοντας πιθανά οφέλη για τις εξαγωγές από την υποτιμημένη νέα δραχμή.

Η Ελλάδα θα περάσει από να είναι μέρος της Ευρώπης σε μια αδύναμη και φτωχή χώρα στο έλεος των μεγάλων δυνάμεων της περιοχής – ιδιαίτερα της Τουρκίας. Θα γνώριζε προκλήσεις στην εδαφική της ακεραιότητας.

Μύθος 2: Το πρόγραμμα της ΕΕ οδηγεί σε Grexit

Εάν το πρόγραμμα εφαρμοστεί σωστά, η Ελλάδα θα αναπτυχθεί και θα επιστρέψει στις χρηματοοικονομικές αγορές το 2017. Το 2014, παρά τα πολλά λάθη των προηγούμενων κυβερνήσεων και παρά την αμείλικτη και παραπλανητική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ, η Ελλάδα είχε τους ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρωζώνη. Επιπλέον, η Ελλάδα πέτυχε την έκδοση νέων ομολόγων με απόδοση 3,5% μόνο δύο χρόνια από την επιβολή κουρέματος 74% στα ομόλογα το 2012! Τα εν λόγω επιτεύγματα συνέβησαν χωρίς διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και παρά την αυξανόμενη πολιτική αβεβαιότητα εξαιτίας της ανόδου του ΣΥΡΙΖΑ.

Τώρα, εάν υπάρχει μια κυβέρνηση εθνικής σωτηρίας και εξαλειφθεί η αβεβαιότητα, η Ελλάδα μπορεί να τα πάει καλύτερα. Προϋπόθεση είναι φυσικά να μειωθεί το μέγεθος του κρατικού τομέα, να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα και να αυξηθεί ο ανταγωνισμός στους κλειστούς τομείς της οικονομίας, να γίνουν οι ιδιωτικοποιήσεις, να μειωθεί η γραφειοκρατία, να μειωθούν οι φόροι στις επιχειρήσεις και να δημιουργηθούν φιλικές συνθήκες για τις επενδύσεις.

Μύθος 3: Η ΕΚΤ έκλεισε τις τράπεζες, επέβαλε τους κεφαλαιακούς ελέγχους και τους περιορισμούς στις αναλήψεις

Αυτή η προπαγάνδα είναι αναληθής. Οι τράπεζες έκλεισαν στην Ελλάδα επειδή οι Έλληνες απέσυραν τις καταθέσεις τους λόγω πολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας που δημιουργήθηκε από τις αλλοπρόσαλλες τακτικές διαπραγμάτευσης της υφιστάμενης ελληνικής κυβέρνησης. Η ΕΚΤ όχι μόνο δεν προκάλεσε το κλείσιμο των τραπεζών, αλλά βοήθησε την Ελλάδα να το αποφύγει για μήνες δίνοντας στην Ελλάδα έκτακτη ρευστότητα.

Μύθος 4: Το πρόγραμμα θα προκαλέσει ύφεση στην Ελλάδα

Αυτό δεν είναι αλήθεια. Οι Ευρωπαίοι θέλουν η Ελλάδα να πετύχει ένα μικρό πλεόνασμα στον προϋπολογισμό. Υπάρχουν δύο τρόποι να γίνει αυτό: ο πρώτος είναι να αυξηθούν οι φόροι και να δημιουργηθεί ύφεση – η μέθοδος που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα. Ο δεύτερος είναι να μειωθεί το μέγεθος του κράτους και να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα του, χωρίς οριζόντιες μειώσεις στους μισθούς. Εάν ακολουθηθεί αυτός ο δρόμος, δεν υπάρχει η ανάγκη να αυξηθούν οι φόροι. Η Ελλάδα μπορεί, στην πραγματικότητα, να μειώσει τις κρατικές δαπάνες και ταυτόχρονα να μειώσει τους φόρους, με αποτέλεσμα υψηλότερη οικονομική ανάπτυξη.

Μύθος 5: Η Ελλάδα δεν χρειάζεται διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις

Μεγάλα κομμάτια της ελληνικής οικονομίας ελέγχονται από συνδικάτα και συντεχνίες. Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που ανοίγουν τα κλειστά επαγγέλματα στον ανταγωνισμό θα έχουν τεραστία οφέλη τα οποία θα αντικατοπτριστούν σε χαμηλότερες τιμές και σε μεγαλύτερες εξαγωγές.

Μύθος 6:  Η Ελλάδα χρειάζεται άμεσα ελάφρυνση του χρέους

Δεν υπάρχει άμεση ανάγκη. Η Ελλάδα έχει μεγάλη περίοδο χάριτος για πολλά χρόνια στα χρέος προς την Ευρώπη. Γι’ αυτό, βραχυπρόθεσμα δεν έχει σημασία ποσό μεγάλο είναι το χρέος. Μακροπρόθεσμα όμως έχει. Αρά πρέπει στις συμφωνίες στα επόμενα 2-3 χρόνια να συμφωνήσουν οι Ευρωπαίοι σε τρία σημεία. Πρώτο να επιμηκυνθούν οι λήξεις των χρεών. Πριν δύο χρόνια είχα προτείνει να πάνε οι λήξεις στα 75 χρόνια και οι Ευρωπαίοι είχαν αφήσει να φανεί ότι δέχονταν την προσέγγιση αυτή. Τώρα με το επιπλέον χρέος του νέου προγράμματος και με την πολύ χειρότερη κατάσταση της οικονομίας σήμερα, πρέπει να ζητήσουμε επιμήκυνση στα 100 χρόνια. Δεύτερο, να μεγαλώσει η περίοδος χάρητος τόκων σε 20 χρόνια. Τρίτον τα τωρινά (πολύ χαμηλά) κυμαινόμενα επιτόκια να γίνουν σταθερά και να παραμείνουν χαμηλά. Αν γίνουν αυτά η Ελλάδα θα μπορέσει να αναπτυχτεί και να εξυπηρετήσει το χρέος της.

By